VYBRANÉ OTÁZKY A ODPOVĚDI MŠMT ČR
Pokud ŠPZ shledá jako vhodné zařazení žáka do školy zřízené podle § 16 odst. 9 zákona a zákonný zástupce bude souhlasit, může ještě ŠPZ žákovi přiznat další podpůrná opatření? Jedná se například o vzdělávání podle IVP.
Pokud bude žák vzděláván podle §16 odst. 9, budou mu náležet i ta podpůrná opatření, která by tento druh školy nepřinášel, tedy asistent pedagoga, pomůcky, případně IVP.
Pokud žák projde rediagnostikou a nebude indikován pro školu dle § 16, odst. 9 ŠZ, ale rodič bude trvat na setrvání ve škole dle § 16, odst. 9, jak dále má škola postupovat?
Pokud školní poradenské zařízení vyhodnotí speciální vzdělávací potřeby žáka tak, že není nezbytné, aby se nadále vzdělával žák podle §16, odstavec 9 ve škole, třídě, oddělení nebo skupině (podle stupně vzdělávání žáka), budou navržena podpůrná opatření pro vzdělávání žáka v běžné škole. Zde by měla proběhnout dohoda mezi ŠPZ a zákonným zástupcem žáka, pokud rodič bude trvat na setrvání žáka ve škole podle §16, odstavec 9 a bylo-li by to v rozporu se zájmem žáka pak je povinností ŠPZ, případně školy požádat o součinnost OSPOD. Cílem ale je, aby se strany domluvily právě v zájmu kvalitního vzdělávání žáka, a tato varianta byla skutečně mezní.
Rozumím tomu správně, že děti s tzv. hraničním intelektem (s vědomím neoficiální terminologie) budou mít nárok povětšinou na podpůrná opatření v rámci 2. stupně. Pokud budeme žádat asistenta pedagoga, budou využívat 3. stupně podpory??? (tzn. do zprávy se uvede 3. stupeň?).
Vyhláška a přehled podpůrných opatření počítá se všemi žáky, kteří mají speciální vzdělávací potřeby, kam patří i žáci s hraničním intelektem. Tito žáci mají nárok na IVP a na řadu dalších podpůrných opatření včetně předmětu speciálně pedagogické péče, pedagogické intervence, úprav hodnocení, metod práce, asistenta pedagoga. Dle § 2 odst. 4 vyhlášky č.27/2016 Sb. se podpůrná opatření poskytují samostatně nebo v kombinacích různých druhů a stupňů v souladu se zjištěnými speciálními vzdělávacími potřebami žáka. Konkrétní druh podpůrného opatření lze poskytovat pouze v jednom stupni. V doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole se uvede převažující stupeň podpůrných opatření. Žák s hraničním intelektem může mít obtíže ve 2. stupni podpory i ve 3. stupni podpory, to je velmi individuální. Pokud bude třeba jeho podpory asistentem tak musí být ve 3. stupni PO a školní poradenské zařízení musí doložit účelnost svého rozhodnutí pro žáka.
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda do speciální třídy ZŠ mohou být zařazeny i děti v hraničním pásmu, které mají potíže s výukou a hlavně jim neprospívá vetší množství dětí ve třídě (28-29) a potřebovali by individuální péči v menším počtu žáků.
Pravděpodobně máte na mysli žáky s podprůměrným intelektem. To bohužel nejde, protože nepatří do skupiny žáků uvedených v §16, odstavec. 9. Přesto můžete tyto žáky mít s podporou ve vzdělávání- mohou mít IVP a pokud to bude třeba i asistenta pedagoga a úpravy v organizaci jejich vzdělávání- mohou mít předměty speciálně pedagogické péče, můžete jim upravit obsahy vzdělávání po návštěvě ŠPZ. Úprava obsahů vzdělávání může přispět ke snížení obtížnosti pro žáka, současně můžete pracovat s disponibilní časovou dotací a posilovat zejména ty oblasti, kde má žák největší problémy. Počet žáků ve třídě pak můžete také snížit, pokud budete mít žáků se SVP 4-5. V případě, že nemůžete počet žáků ve třídě snížit, můžete požádat o posílení podpory dalším pedagogickým pracovníkem. Předměty speciálně pedagogické péče můžete realizovat pro skupinu těchto žáků. Současně můžete podpořit žáky i v přípravě na školu, formou podpůrného opatření v podobě hodiny týdně na přípravu do školy.
Je již znám termín - pokud bude jiný - kdy se budou podávat požadavky na asistenty pedagoga pro období 9-12/2016?
Požadavky půjdou prostřednictvím doporučení ke vzdělávání žáka až po 1. 9. 2016, prostřednictvím školní matriky.
Kolik dětí s podpůrným opatřením 2-5 mohu mít v jedné běžné třídě, když budu mít snížený počet ve třídě ( 19-20 dětí)?
Ve třídě může být maximálně 5 žáků s podpůrnými opatřeními 2.-3. stupně, nebo 4 žáci s vyššími stupni podpůrných opatření 4.-5. stupně.
Kolik dětí s podpůrným opatřením 2-5 mohu mít v běžné třídě při plném počtu dětí - 28 dětí?
Počet žáků třídy se za každého žáka s potřebou podpůrných opatření snižuje o 2 žáky, takže při 5 integrovaných máte 18 žáků.
Speciální třídy: třída pro děti s PAS - pokud bude podpůrné opatření u všech 5 - tak bych měla mít max dětí 6 - to jsem se dočetla, je to pravda???
Pokud budete mít žáky s PAS tak třída může mít minimálně 6 a max. 14 žáků, pokud ŠPZ shledá, že by tyto počty žáků nevedly k naplňování vzdělávacích potřeb – je možné snížit počet žáků na 4.